dimecres, 13 de març del 2013

Viatge a Oxford i entorns – Dia 2 – Oxford

Introducció    Dia 1    Dia 2    Dia 3    Dia 4    Dia 5
<<    <                                                          >    >>

El segon dia, dissabte, el dediquem a Oxford, una antiga ciutat anglesa coneguda sobretot per les seues històriques universitats, hi ha un total de 39 facultats! La nostra visita coincideix amb un dia especial, les festes de graduació (sí, estranyament es fan a l’octubre...) i veiem molts estudiats – o ja ex-estudiants – passejant-se per la ciutat amb les boniques i curioses togues. Com he explicat a la introducció d’este viatge vam anar en cotxe fins a un Park & Ride i, des d'allà  en autobús fins al centre de la ciutat. La parada és a George St, molt a prop del principal carrer on estan les universitats.

El primer que veiem és l’església de St Michael at the North Gate amb una torre d'estil saxó del segle XI, l’edifici més antic que es conserva en Oxford. Es pot pujar a dalt de tot i es tenen unes bones vistes de la ciutat. Nosaltres, però, no ho vam fer.

St Michael at the North Gate
Just al davant en parem davant d'una casa antiga, d'aquestes típiques on es veuen les bigues de fusta a les parets.

Baixem pel Cornmarket St fins a la Carfax Tower, situada a l’encreuament central de la ciutat. És la torre d'una antiga església ara ja desapareguda. També es pot pujar a dalt per a veure Oxford des de les altures, però nosaltres tampoc pugem. Té un rellotge amb dos ninotets que porten com unes destrals (això sembla) i marquen les hores tocant dos campanetes que hi ha en una cara de l’edifici.

Carfax Tower

Continuem baixant pel mateix carrer i veiem, a l’altre costat, a l’esquerra, el TownHall, l’ajuntament, un edifici construït a finals del segle XIX. Hi ha algunes exposicions i el Museu d'Oxford  on s’explica tota la història de la ciutat des d'èpoques prehistòriques.

Town Hall
La nostra següent parada és el famós Christ Church College, un edifici preciós, diuen que potser el més majestuós d’Oxford, on es combina una facultat i la Catedral de la ciutat. El seu origen es remunta a l’any 1524, quan el Cardenal Wolsey va fundar el Cardinal’s College. Al 1546, però, i després de la reforma anglicana, el rei Enric VIII va expropiar-lo i el va rebatejar com a Christ Church. Entre els personatges il·lustres que han passat per ací destaca Charles Dodgson, més conegut com a Lewis Carrol. Al segle XIX, va ser professor de matemàtiques en aquesta universitat, va fer amistat amb les filles del degà de la facultat, i inspirant-se en elles i en espais de l’edifici, va escriure la seua conegudíssima novel·la Alícia al país de les meravelles. Del Christ Church College es pot visitar el claustre i la Catedral, el Hall (o menjador), el Tom Quadrangle, la Biblioteca i una Galeria d’Art. L’entrada val unes 7 lliures, tot i que quan està tancada la Catedral o el Hall (a vegades ho tanquen per a actes privats), el preu és més barat.

Des del carrer per on baixem es pot veure una de les antigues portes i la Tom Tower, un campanar que cada dia a les 21 hores toca 101 campanades en memòria dels primers estudiants del Christ Church. L’entrada, però, a la facultat es fa des del Christ Church Meadow, uns prats tranquils on encara es poden veure vaques pasturant.

Christ Church Meadow
A l’entrada, un edifici del segle XII, ens informen que just en aquell moment, el Hall no el podem visitar -ara ja no recorde el perquè- però que podem veure la resta d'estàncies i tornar més tard, després del dinar, ja que l'entrada encarà serà vàlida. Així ho fem, tot i que per la lògica del blog ho explicaré tot seguit.

Meadow Building
Així doncs, comencem pel Claustre, ja existent abans que la Facultat fóra construïda. Al mig hi ha una font i una olivera, afegits fa pocs anys.

Claustre
Des del Claustre es pot accedir al Hall, construït en 1529, per unes boniques escalinates. Diuen que va ser replicat per a crear el menjador de Hogwarts, l’escola de màgia on va Harry Potter, però – com diu el meu germà – la semblança no sé exactament on la troben... De fet, hi ha diverses escenes de la pel·lícula que s’han rodat al Christ Church. La sala és llarga, amb uns bonics sostres de fusta, i plena de taules (parades per a menjar) i molts quadres a les parets de personatges il·lustres que han passat per la Universitat. La visita consisteix en seguir una llarga fila de turistes com van per un costat de la taula central fins al final i tornen.

Hall
John Locke
Sostre del Hall
A continuació es pot visitar el Tom Quadrangle (o Tom Quad), un gran pati amb gespa des d’on es veu l’altra cara de la Tom Tower. El nom ve de la Great Tom, la campana de set tones que penja de la torre.

Tom Quad
Tom Tower
Des d’ací es pot accedir a la Catedral, una església del segle XII que va ser en part destruïda per a construir la Facultat. Es va salvar el bonic sostre del segle XV.

La resta de la Facultat està tancada al públic, així que eixim fora, cap al Meadow, on veiem camps de rugbi i futbol.

La zona és molt tranquil·leta, plena de zones verdes i riuets (o canals) on, fins i tot, pots llogar un passeig en góndola, i passem per davant del University Botanic Garden, que també es pot visitar.

Pugem per High St i veiem el Magdalen College, la Facultat amb més terrenys (fins i tot un parc amb cérvols) d’Oxford. Es pot visitar i alguns diuen que és el College més bonic d’Oxford. Destaca la Magdalen Tower, un campanar del segle XV famós perquè cada primer de maig el cor de la Facultat canta des de dalt de tot. Una tradició que es remunta a 500 anys enrere.

Magdalen College
Girem per Merton St i passegem una miqueta pels carrers entre les diferents facultats.

Fins arribar al Bridge of Sighs o, oficialment, Hertford Bridge, construït en 1914. Es diu així perquè vol pretén ser una imitació del Pont dels sospirs de Venècia.

Bridge of Sighs
Trobem amagadeta entre carrenets la Turf Tavern, que data del segle XIII, però hi ha tanta gent que no trobem ni una taula.

Arribem fins al New College on entrem. Crec recordar que no vam pagar res, però segons el web l’entrada és d’unes 3 lliures. Tot i el nom, és un dels més antics d’Oxford, de 1379. Està envoltat per l’antiga muralla de la ciutat.

I es famós per la bonica capella i el cor. També són admirats els bonics jardins.

Capella New College

El claustre és molt bonic i hi destaca un gran arbre amb el que diuen que es van inspirar per a crear l’arbre boxejador de Harry Potter.

New College
Tenim fam i anem a buscar un pub per a dinar, on ens fem una hamburguesa i tornem cap al Christ Church College  a veure el Hall (que ja he explicat més amunt).

El pub on dinem està just davant del Sheldonian Theatre, construït al segle XVII inspirant-se amb el Teatre de Marcel de Roma. Ací se celebren actes universitaris i gales, però tot i denominar-se "teatre", en este espai no es representen obres teatrals.

Sheldonian Theatre

Passegem una miqueta i arriben al davant de la Radcliffe Camera construïda al segle XVIII, seu de la Radcliffe Science Library, la biblioteca més important de ciència de la Universitat d’Oxford i una de les biblioteques públiques més antigues del món.

Radcliffe Camera
Ja falta poc per a que tanquen totes les zones visitables (penseu que a Anglaterra, a les 17hores, tot tancat), així que acabem pujant a al campanar de l’església de la University Church of Saint Mary the Virgin. Val unes 3 lliures, però des d’ací hi ha unes boniques vistes a la ciutat.

University Church of Saint Mary the Virgin
La pujada es fa per unes escaletes estretes i empinades. Pel camí vas trobant boniques figuretes com estes:

Des de dalt de tot, es té una vista de 360º sobre la ciutat. Es veu especialment bé la Radcliffe Camera i les facultats dels voltants.

Des d’ací anem al Covered Market, un mercat cobert a buscar guants perquè fa molt de fred! Només són les 5 i pico, però ja està pràcticament tot tancat. I encara és octubre, però ja hi ha coses per al nadal.

Anem pegant una volta ...

... fins a arribar a un pub. Després d'una altra cerveseta, tornem cap a la parada de l’autobús, cap al Park & Ride i a l’hotel a dormir. A l’endemà ens toca un viatge en cotxe.